Головна     |     Контакти     |     Новини та події     |     Де купити?     |     Каталог     |     Інтернет-замовлення     |     Реалізовані проєкти     |     Артисти     |     Вакансії




RME ADI-2 DAC — USB ЦАП з потужним навушниковим підсилювачем


2016 року німецька компанія RME випустила професійний USB звуковий інтерфейс ADI-2 Pro. Цей продукт запропонував достатньо багато нововведень — таких, як запис у форматі DSD, підтримка 768 кГц на запис та відтворення, два навушникових підсилювачі з можливістю балансного підключення навушників. Логічним кроком стало розширення лінійки продуктів новою моделлю RME ADI-2 DAC для тих, хто не потребує функції оцифровування. Завдяки цьому вдалося зробити ціну більш привабливою.






Для тих, хто хотів використовувати ADI-2 Pro тільки для прослуховування музики, ADI-2 DAC є навіть більш прийнятним. По-перше, він отримав оновлений генератор тактової частоти SteadyClock FS, базований на кварцах фемтосекундним джитером («‎фемтоклок»). По-друге, ADI-2 DAC має додатковий підсилювач для вставних (IEM) високочутливих навушників. По-третє, бездротовий ІЧ-пульт дистанційного керування в комплекті дозволяє зручно регулювати гучність.

До речі, у зв’язку із нововведеннями в ADI-2 DAC компанія RME 2018 року запропонувала оновлення і для свого флагманського звукового інтерфейса. Тепер повна версія, яка включає і ЦАП, і АЦП, називається ADI-2 Pro FS і повністю заміняє попередню. Як можна здогадатися, тут може бути застосовано також новий генератор SteadyClock FS.

Ось що говорить сам виробник про RME ADI-2 DAC в офіційній інструкції:


«Вихід ЦАП RME ADI-2 DAC — це ключова подія через цілу низку причин. Аналізуючи велику кількість звукових інтерфейсів, USB ЦАП та окремих навушникових підсилювачів на ринку, розробники з RME відчули брак очевидних функцій, необхідних як для зручності використання, так і для прослуховування музики. Хоча чимало пристроїв використовують саме провідні та нові чіпи конверторів, спеціалізовані ЗМІ, як і співробітники RME, постійно незадоволені тим, що заявлені високі цифри з таблиць відсутні в реальних умовах. Із дедалі більшою популярністю навушників та останніх чіпів ЦАП з дуже високими характеристиками настав час для нового шедевру RME. У кожному пристрої RME ADI-2 DAC усі заявлені технічні параметри є реальними, таким чином реалізувався набір функцій, які не пропонують інші виробники. Є також два надпотужних навушникових підсилювачі, які стали новим еталоном точності та динамічного діапазону».



ТЕХНІЧНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ RME ADI-2 DAC

Аналоговий вихід 1-2 XLR
  • Рівні виходів, реле, які перемикаються: +19 dBu, +13 dBu, +7 dBu, +1 dBu
  • Сигнал/шум при +7/+13/19 dBu: 117 дБ, 120 дБА
  • Сигнал/шум при +1 dBu: 115 дБ, 119 дБА
  • АЧХ @ 44,1 кГц, -0,1 дБ: 0 Гц – 20,2 кГц
  • АЧХ @ 96 кГц, -0,5 дБ: 0 Гц – 44,9 кГц
  • АЧХ @ 192 кГц, -1 дБ: 0 Гц – 88 кГц
  • АЧХ @ 384 кГц, -1 дБ: 0 Гц – 115 кГц
  • АЧХ @ 768 кГц, -3 дБ: 0 Гц – 109 кГц
  • Кг @ -1 дБ: -112 дБ, < 0,00025 %
  • Кг+шум @ -1 дБ: -110 дБ, < 0,00032 %
  • Кг @ -3 дБ: -116 дБ, < 0,00016 %
  • Розподіл каналів: > 120 дБ
  • Імпеданс: 200 Ом балансний, 100 Ом небалансний

Аналоговий вихід 1-2 RCA

  • Рівень виходів: на 6 дБ нижче, ніж XLR: +13 dBu, +7 dBu, +1 dBu, -5 dBu
  • Чутливість виходу: +24 dBu, +19 dBu, +13 dBu, +4 dBu
  • Сигнал/шум при +13 dBu: 117 дБ, 120 дБА
  • Сигнал/шум при: +7 dBu: 116 дБ, 119 дБА
  • Сигнал/шум при: +1 dBu: 114 дБ, 117 дБА
  • Сигнал/шум при: -5 dBu: 109 дБ, 113 дБА

Навушниковий вихід TRS
  • Вихід: 6,3 мм TRS, небалансний, стерео
  • Імпеданс: 0,1 Ом
  • Сигнал/шум при +22 dBu: 117 дБ, 120 дБА
  • Сигнал/шум при +7 dBu: 116 дБ, 119 дБА
  • Рівень виходу High Power: при 100 Ом +22 dBu (10 В)
  • Рівень виходу Low Power: при 8 Ом +7 dBu (1,73 V)
  • Кг @ : +18 dBu, 32 Ом, 1,2 Вт -110 дБ, 0,0003 %
  • Кг+шум: + 18 dBu, 32 Ом, -107 дБ, 0,00045%
  • Кг @ : +14 dBu, 16 Ом, 0,9 Вт -110 дБ, 0,0003%
  • Максимальна потужність: Кг = 0,001%, 1,5 Вт на канал

Навушниковий вихід IEM
  • Рівень виходу: фіксований -3 dBu (0,55 В)
  • Сигнал/шум при -3 dBu: 115 дБ, 118 дБА
  • Максимальна потужність: Кг = 0,001%, 40 мВт на канал

Цифрова частина

  • Клок: внутрішній, S/PDIF in
  • Джитер <1 нс у режимі ФАПЧ
  • Внутрішній клок: <800 пс
  • Заглушення джитера зовнішнього клока: >50 дБ (2,4 кГц)
  • Вплив на джитери на ЦАП: практично нульовий
  • ФАПЧ гарантує відсутність випадань навіть при 100 нс джитері
  • Додатковий цифровий ФАПЧ для ADAT
  • Підтримка частот зовнішнього клока: від 44 кГц до 768 кГц

Загальні
  • У комплекті адаптер живлення 100-240 В, 2 А, 24 Вт
  • Споживання в режимі Standby: 120 мВт
  • Габарити (ШxВxГ): 215 x 52 x 150 мм
  • Вага 1 кг


Виробник підкреслює, що параметри 32 біт 768 кГц та 120 дБА сигнал/шум — не реклама. Все це наявне в реальному житті.

Розробляючи ADI-2 DAC, інженери знайшли можливість додатково покращити аналогові вихідні каскади. Більше реле, подвійний балансний атенюатор та додатковий буферний ОУ для зниження шумів та спотворень. Хоча ці покращення аналогової частини дуже складно виміряти, оскільки обмежувальним чинником є чіп конвертора, дані нововведення корисні для RCA-виходів, де зазвичай вимагається саме понижений рівень сигналу. За рахунок реле для RCA-виходів можна обирати фіксовані рівні сигналу +13 dBu, +7 dBu, +1 dBu та -5 dBu.

Навіщо зроблено окремий IEM-вихід для високочутливих навушників? Справа в тому, що для надвисоких потужностей підсилювача (1 Вт) на канал та цифрового регулювання гучності запасу сигнал/шум навіть у 120 дБА не вистачає, щоби слухати музику без шуму в паузі у високочутливих навушниках навушників (у конкретних значеннях вихід IEM виявляється за фоновим шумом тихішим на 10 дБ). Окрім того, розв’язуються і дві інші проблеми: не потрібен перехідник на мініджек і немає ризику вивести навушники з ладу. Потужність свідомо обмежено значенням 40 мВт на канал — для вставних навушників цього вистачить з головою. Знову ж таки, якщо зустрінуться якість неймовірно «тугі» вставні навушники, де такої потужності недостатньо — їх просто треба підключити в TRS-роз’єм для звичайних навушників через перехідник.










ЦАП випускається лише в чорному варіанті корпусу. Габарити досить невеликі — половина від рекового корпусу (9,5") за шириною, 1U за висотою. Для живлення використовується зовнішній мережевий адаптер на 12В. Ми пробували підключити стандартний акумулятор для ноутбуків, роз’єм повністю сумісний, інтерфейс прекрасно працює від батарейки.

Всередині використовується потужний DSP із продуктивністю 2,17 GFLOPS, який дозволив реалізувати 5-смуговий параметричний еквалайзер, регулятори тембру НЧ та ВЧ, функцію Crossfeed (емуляція колонок у наушниках), функцію Loudness (тонкомпенсація).

Окрім того, внутрішньою потужністю FPGA та DSP розраховується 30-смуговий аналізатор, пікметри на всі канали, цифрове регулювання гучності. Для режиму DSD тепер також є пікметр — це нова функція. Під час роботи в DSD виконується конвертація у PCM для розрахування рівнів та вибудови спектру на екрані пристрою. Є і режим DSD Direct, в якому вже неможливе регулювання гучності навіть засобами чіпа ЦАП, але можна грубо підлаштувати гучність за допомогою реле та аналогової частини і далі, якщо треба, відрегулювати в аналогу на підсилювачі потужності або моніторах, до яких підключено ADI-2 DAC. У режимі DSD Direct попередньо вимикаються виходи на навушники — адже потужність 1,5 Вт при 100% гучності може спалити масові моделі навушників.








Керування гучністю здійснюється великою безупорною цифровою ручкою-енкодером. При натисканні на ручку звук тимчасово відключається (MUTE). Для переміщення по меню та зміни параметрів передбачено дві цифрові ручки меншого розміру. Меню доволі заплутане, збагнути його логіку складно. Краще не витрачати час і одразу ж звернутися до інструкції, де все детально пояснюється. Для побутового застосування у пригоді стануть апаратні регулятори тембру НЧ (підписано B) та ВЧ (підписано Т) — вони призначені на маленькі цифрові ручки. Автоматична тонкомплектація, яка відключається, підіймає високі та низькі при зниженні гучності.






Виділені RCA-роз’єми полегшують підключення аудіофільських кабелів та побутової звукопідсилювальної апаратури. Тоді як XLR-роз’єми підійдуть для активних студійних моніторів та будь-якої професійної апаратури. При цьому сигнал в обох випадках досягає максимального значення сигнал/шум та низьких спотворень. Тобто ні RCA, ні XLR-роз’єми не зроблені «для галочки». Вони повноцінні та однаково забезпечують якісний звук.








 
Під час розробки дискретного навушникового підсилювача в RME провели ревизію наявних на ринку рішень та самих навушників. Було з’ясовано, що доволі багато моделей вимагають високого розмаху напруги. Тому було поставлено мету зробити на виході 10 Vrms для найменш чутливих навушників, а як максимальний струм було обрано 260 мА, з розрахунку, що його вистачить, щоб отримати 1,5 Вт потужності на навантаженні 32 Ом. Обмеження струму необхідне, щоби блок живленння не перевантажився і не увійшов у режим обслуговування короткого замикання. Також високий струм може легко перетворити низькоомні навушники на смолоскип, при легкому повороті ручки гучності. Фірмова технологія отримала назву Extreme Power. При підключенні навушників реле тимчасово розриває зв’язок із підсилювачем, щоб встановився впевнений контакт, далі працює ланцюг відстежування постійного струму, і спеціальний захист стежить, щоб не було КЗ. Датчик всередині контакту визначає, що навушники щойно вставлені, і гучність плавно збільшується. Якщо стоїть надто висока гучність для цього типу навушників, то завжди можна встигнути її вчасно прибрати або вийняти роз’єм.

Хоча готові сучасні записи завжди дуже гучні, під час роботи над звуком, редагування звукозапису або реставрації класичних записів амплітуда може ледве доходити до -20 дБ. Спеціалісту необхідно все добре чути, тому запас потужності завжди потрібен.

На меті мали також отримання високих характеристик підсилювача саме під навантаженням. Кг становить менш ніж -110 дБ при 32 Ом навіть при граничних значеннях гучності, і зберігається високий сигнал/шум 120 дБА. Імпеданс підсилювача — лише 0,1 Ом. Нерівномірність АЧХ від 0 Гц до 80 кГц всього 0,5 дБ по краях. У результаті — потужний чистий звук у будь-яких, навіть найвибагливіших навушниках.






Цифрова частина традиційно базується на FPGA та DSP і не має спрощень порівняно з іншими продуктами RME. Той самий FPGA чіп Xilinx SPARTAN-6 XC6SLX16. Той самий апаратний DSP з жовтою наліпкою про чутливість чіпа до статичної електрики (руками не чіпати).
Застосування FPGA дозволяє виробнику повністю програмувати транзисторну матрицю на ту логіку роботи, яка потрібна, з нульовою затримкою проходження сигналу і можливістю будь-яких змін у нових прошивках пристрою.






ЦАП AKM AK4490 має паспортні параметри Кг+шум -112 дБ, сигнал/шум 120 дБА і в цьому пристрої вони реально досягаються. У ADI-2 DAC застосовано лише один ЦАП, таким чином, сигнал з нього йде або на навушники, або на колонки. Регулювання гучності колонок та навушників регулюється і зберігається окремо.






Потужний підсилювач зібрано на ОУ TI OPA1688, Кг+шум = 0,00005%. Поруч із виходом IEM стоїть ОУ OPA1622 Кг+шум = 0,00001%, за паспортом 100 мВт на 32 Ом, розподіл каналів 127 дБ.

Найважливіша особливість пристрою — апаратне перемикання рівня виходів на базі реле. На фото вони мають вигляд як квадратні детальки білого кольору. Таким чином, можна точно узгодити вихід з будь-якою апаратурою, щоб не перевантажити вхід з одного боку і не втрачати динаміку від цифрового регулювання з іншого.






Операційні підсилювачі TI OPA1602A з паспортними параметрами Кг+шум 0,00003%.


Просто видатні цифри вимірювань! За шумами ми трохи не отримали 120 дБА, і лише тому, що у розробленій нами вимірювальній карті MOD3 дозволяє виставити 1 Vrms, 2 Vrms, 4 Vrms, у той час як у RME рівні, реле, що перемикаються, складають не зовсім стандартний ряд 0,9 Vrms, 1,7 Vrms, 3,5 Vrms. Нам не вистачило 1 дБ для коректного вимірювання шуму за такого неточного збігу рівнів. Якщо подивитися на вимірювання ADI-2 PRO (половиною від якого є RME ADI-2 DAC), то там вийшло точно 120 дБА. Проте за спотвореннями ми отримали прекрасний результат — 0,00013%. І це цілком підтверджує найвищі паспортні параметри RME!





 


 


 

 


У тесті спотворень, у типовому випадку гармоніки, які в сумі становлять 0,0001%, були б повністю приховані під шумовою полкой, яка була б вищою на 10–20 дБ. Тут, лише завдяки екстремальним показникам сигнал/шум, 120 дБ, всі гармоніки добре видно.

Звук

Ми ретельно порівняли RME ADI-2 DAC з усіма пристроями, які в нас були. Порівняння проводилося в активних студійних моніторах ADAM Audio та в навушниках. Для тестування IEM виходу використовувалися трисмугові навушники SONY XBA-A3. Звучання RME ADI-2 DAC — на найвищому професійному рівні. Все дуже добре прослуховується. Технічна реалізація задіювання перетворювача AK4490 підійшла до межі можливостей. У пристроях вищої цінової категорії часто важко зрозуміти, що грає краще, оскільки необхідний якийсь якісніший орієнтир. Тому все зводиться до традиційного «подобається — не подобається». На наш погляд, звук у RME ADI-2 DAC відмінний. У мережі також є дуже багато позитивних відгуків власників пристрою, серед яких досвідчені музиканти та визнані спеціалісти зі звуку.

Різниця у звучанні різних режимів цифрових фільтрів AK4490 неймовірно маленька. Отже, головний внесок у звук робить все ж таки робота модуляторів та аналогової частини, а не цифрові фільтри.

Висновки










 



RME ADI-2 DAC цікавий тим, що вперше німецький виробник створив універсальний продукт, який підійде не лише для студій, але і для дому. Причому вам не доведеться переплачувати за зайві канали або функції, що не використовуються. Все, що є в RME ADI-2 DAC, стане у пригоді для прослуховування музики. Якщо ви вважаєте, що 32 біт 768 кГц та DSD не для вас, то ось гарна новина: формат MP3 16 біт 44 кГц також чудово грає і повністю застосовує всі можливості RME ADI-2 DAC. Тобто MP3 на ЦАП рівня RME ADI-2 DAC звучить на порядок вище, ніж 32 біт 768 кГц на дешевому посередньому пристрої. Ну а якщо є якісний Hi-Res-запис, то його треба слухати на сучасному обладнанні.