Головна     |     Контакти     |     Новини та події     |     Де купити?     |     Каталог     |     Інтернет-замовлення     |     Реалізовані проєкти     |     Артисти     |     Вакансії




Кріс Джоджо з компанії Codemasters використовує Zoom для озвучення відеогри GRID









«Автентичність вражень від водіння машини для гравця є кінцевою метою відеоігор, і якість звучання двигуна – великий внесок у їхню популярність».

Кріс Джоджо | старший саунд - дизайнер в компанії Codemasters



Бренд Codemasters став синонімом реалістичних захоплюючих відеоігор з авто перегонами. В 2019 році вони вирішили повернути одну із найулюбленіших своїх франшиз – GRID. І наприкінці дворічного циклу розробки GRID нам вдалося “впіймати” Кріса Джоджо, старшого саунд - дизайнера та головного інженера звукозапису в компанії Codemasters, коли він саме записував звучання Ferrari 365GTB/4 Competizione за допомогою звукозаписуючих пристроїв Zoom.

GRID з кожним новим кроком пропонує нову ексклюзивну деталізацію кожного автомобіля. У цьому випуску відеогри додано кілька справді знакових автомобілів Ferrari та Porsche GT Le Mans. Кріс із гордістю заявляє:



«Більш ніж 90% записів звуку наших автомобілів збігаються з оригінальними автомобілями, на які ми маємо ліцензію, з урахуванням модифікації та об’єму двигуна. І в кінці робочого графіку розробки GRID у нас якраз заплановані сесії звукозапису».



На день випуску GRID має бути 69 автомобілів, а ще більше автомобілів заплановані до випуску DLC. Отже, на цьому етапі виробництва згідно зі строгим графіком розробки відеогри Кріс повинен здійснити звукозапис роботи автомобілів. А це не так вже й просто, особливо з такими рідкісними та історичними автомобілями, як легендарний Ferrari 330 P4 або BMW M1 Procar.










Для запису звукового сигналу на з борту автомобіля Кріс застосовує багато мікрофонів, щоб захопити всі важливі аспекти роботи двигуна, вихлопної системи та коробки передач автомобіля. Таким чином створюється повний набір семплів для озвучення гри. Він пояснює:



«Важливо здійснити окремі записи для індукційних систем, такі як завивання нагнітачів, всмоктування карбюратора, роботу клапанів турбо нагнітання та лязкіт клапанів відведення, що, власне і характеризує звучання конкретного автомобіля». В наборі семплів також є хруст перемикання швидкостей, завивання ременів та гуркіт диференціала – все це допомагає нам максимально автентично відтворити звучання кожного конкретного автомобіля у грі.



Кожен сеанс звукозапису є дуже важливим, тому Кріс має бути повністю впевненим у своєму обладнанні, враховуючи жорсткий графік, який передбачає щоденні та досить тривалі сесії.



«Що стосується гоночних машин, – розказує Кріс, – то часто спортивні команди мені люб’язно дозволяють здійснювати записи на етапі випробувальних заїздів. У такому разі вибір та встановлення обладнання мають бути строго узгоджені з керівництвом команди та їхнім головним інженером».




 

 




Вага та розміри звукозаписувального обладнання часто є критичними, бо можуть вплинути на аеродинамічність. Кріс продовжує:

 


«Тому під час випробувальних заїздів я маю лише натиснути кнопку запису та стояти собі в стороні. Звукозаписувальний комплект може знаходитись на машині до трьох днів. Я не можу змінювати свої налаштування, щоб не заважати роботі механіків. Я просто мушу довіряти своїй апаратурі. Очевидно, що все повинно бути надійним… і вогнестійким, навіть до кабельних стяжок».


Кріс Джоджо покладається на багатоканальні системи для репортажного звукозапису Zoom F8, а останнім часом – Zoom F8n. Вісім каналів найважливішого, повністю синхронізованого звучання двигуна синхронізуються за тайм-кодом з абмісонічним записом з салону автомобіля, здійсненим за допомогою Zoom F4.


 
«Я використовую Zoom F8 з моменту його випуску в 2015-му році. Продукція Zoom відповідає всім моїм потребам: вона надійна, легка та проста у використанні, а F8n зараз ще й має покращену чутливість та підсилювач для навушників», – з захопленням розповідає Кріс.



 




 


Кріс також задоволений наявністю послаблення чутливості -10 дБ у пристрої F8n, хоча, як він заявляв кілька разів, “я не використовую лімітерів!”, адже він хоче отримати максимально чистий запис.



«Мені потрібно зберегти динаміку, тому я просто вмикаю цю функцію і відстежую рівні на льоту, коли я проводжу сеанс запису в кабіні».

 

Кріс додає:

 

«Я використовував лімітери в F8n тільки під час випробувальних заїздів, а також в одномісних гоночних машинах, де я фізично не можу бути на борту. Зараз я почуваюся цілком зручно з F8n, я досить вміло оцінюю вхідні параметри, і застосовую лімітер як захист, який може впоратися з різкими перехідними процесами від вихлопних детонацій та перевантажень аж до червоної зони».



Кріс так само задоволений і роботою Zoom H6, який він використовує із стереофонічним мікрофоном Zoom SSH-6 для запису проїздів та трасі під час своїх закордонних відряджень. У Великобританії цю роль виконує Zoom F8. В H6 Кріс використовує вбудований селекторний перемикач 20 дБ для запису звуку назовні автомобілів. Він каже:


 
«20 дБ відмінно підходить для запису звуку назовні машини, тому я ніколи не використовую додаткові фільтри пониження на 60 дБ, на які я зазвичай покладаюся з H6».







 




 




Кріс записує звучання двигунів для ігор Codemasters вже більше 10-ти років, тому він чітко розуміє свої вимоги:


 
«Мені потрібні високоякісні підсилювачі, низький рівень шумів, чіткість запису, підсилювач для моніторних навушників, відповідні лімітери з функцією передбачення, регульовані високочастотні фільтри, легкість, портативність та інтуїтивне керування. З Zoom мені ніколи не доводилося копатися в інструкціях. Всі їхні пристрої інтуїтивно зрозумілі та дуже прості у використанні».


Кріс порівнював Zoom F8 та F8n “лоб в лоб” з іншими професійними рекордерами: «Різниця в якості для мене незначна. Але Zoom Labs Japan справді перевершили самих себе в конструкції попередніх підсилювачів F8n». Чистота запису з входів – це саме те, що потрібне Крісові:


 
«Мікрофони є дійсно важливими, але й сам запис та його чіткість без зайвих забарвлень також є критичними. Це дві частини рівняння».


 






 
З Ferrari 365 GTB4, як і з усіма іншими автомобілями, звук яких він записує, Кріс має чітко відпрацьований план запису, щоб зафіксувати зразки необхідного звучання, з яких потім можна буде відтворити звук двигуна в грі. Щоб зняти звук 4,4-літрового двигуна V12 з нормальним наддувом, потрібна мінімальна мікрофонна техніка. Він використовує неспрямовані великі мікрофонні капсулі DPA MMC4007, закріплені з обох боків блоку циліндрів, і петличний мікрофон Shure Twin Plex, спрямований на індукційні порти карбюратора. З кожного боку автомобіля, де виходять вихлопні труби, Кріс використовує пару DPA 4007s і динамічний кардіоїдний Shure SM57. Ці джерела є основою звучання двигуна та вихлопної системи.


 
«DPA MMC4007 – це феноменальний мікрофонний капсуль, який я використовую практично постійно, як для запису звуку двигуна, так і для вихлопу. Він відрізняється винятковою чіткістю, чудовими характеристиками поза віссю, а найголовніше те, що він може працювати з SPL до 165 дБ». Кріс захищає всі свої мікрофони та кабелі за допомогою вітрозахисту та вогнестійких кожухів. «При виборі місця розташування та кріплення мікрофонів для двигуна та вихлопної системи важливо враховувати також значний потік повітря та виділення тепла».
 





 




Кріс підкреслює важливість фіксації гармонік системи передач автомобіля, особливо для автомобілів для ралі та трекових перегонів, які мають передачі з прямими шестернями або послідовну трансмісію.


 
«Я використовував Sennheiser AMBEO для запису всіх наборів DiRT ралі 2.0 та GRID. Це чудовий мікрофон, і він захоплює всі звуки простору кабіни, від трансмісії до гуркоту диференціалу на ралійних етапах».



Кріс використовує програму Magix Spectral Layers для витягування та виокремлення гармонік гулу трансмісії, які потім редагуються та інтегруються в звуковий двигун гри.









В головному рекордері Zoom F8n з новою прошивкою використовуються три-чотири входи від двигуна, і стільки ж від вихлопної системи. В звуковому профілі кожного автомобіля в грі два набори аудіо синхронізовані з максимально можливою точністю 0,2 ppm завдяки генератору тайм коду Zoom TCXO (температурно-компенсований кристалічний осцилятор). Наразі об’єми звукової пам’яті у грі не дають можливості відтворювати ще й синхронізоване амбісонічне звучання у кабіні, але коли це стане можливо, Codemasters вже готові до цього. Нещодавно під час запису Chevrolet Corvette C7-R GTE на автодромі Zandvoort Circuit, Кріс встановив компактний диктофон Zoom H3-VR на стіні піт-смуги і отримав “набір чудових звуків”. Він пояснює:



 
«Компанія Zoom люб’язно надала мені цей пристрій на пробу, і це просто фантастичний маленький польовий диктофон. Усі ці відбиття звуку від прямої стіни піт-зони та навколишнього простору, коли “корвет” з гарчанням проносився повз, – у цьому звучанні стільки глибини, чіткості та яскравих деталей!»


 
 


 




Зараз вже записано багато характерних звучань знакових гоночних автомобілів, але найрідкісніші історичні машини знайти буває дуже важко. Кріс пояснює:


 
«Деякі машини є просто недосяжними. Вони знаходяться або в приватних колекціях, або в музеях, і часто є безцінними».



Враховуючи ці обставини, Кріс намагається відтворити попередню або наступну модифікацію цієї моделі, щоб максимально наблизитись до специфікацій потрібного автомобіля. Кріс ділиться з нами:
 


«Мені пощастило записати ряд класичних автомобілів Формули-1. Вони виявились одними з найгучніших машин, які я коли-небудь записував».



Оскільки вже зараз перегони почали переходити на електромобілі, Кріс прогнозує збільшення попиту на класичне звучання автоспорту та звуки двигуна.









Тим часом Кріс продовжує закривати прогалини, часто вилітаючи туди, де знаходяться потрібні йому машини, і в деяких випадках у його розпорядженні немає розкішного автотреку.


 
«Були випадки, коли мені доводилося здійснювати запис автомобілів у “партизанському” стилі, на ізольованих другорядних дорогах та грунтовках. Це складно, коли довжина прямих відрізків не відповідає вимогам. В ідеалі мені потрібно близько 900 метрів прямого нерозбитого асфальту, адже будь-які нерівності, латки, напливи та тріщини на поверхні можуть призвести до втрати тяги, і це буде чути в записаному аудіо».



 






Окрім запису звучання модуляції роботи трансмісії при перемиканні передач вгору й вниз для кожного автомобіля, Кріс фіксує ще дві складові звуку:



 
«Це перехід від найнижчих оборотів у кожній передачі до максимальних при роботі трансмісії, і те ж саме зі зворотнім процесом, коли машина сповільнюється від максимальних оборотів двигуна до базових значень».




Зберігши через USB-3 всі отримані зразки звучання у своєму ноутбуці, Кріс пакує речі: зубну щітку, електронну книжку, мікрофони, проводи та Zoom, щоб вилетіти до наступного автомобіля.


© 2020 корпорація ZOOM. Всі права захижені.