Головна     |     Контакти     |     Новини та події     |     Де купити?     |     Каталог     |     Інтернет-замовлення     |     Реалізовані проєкти     |     Артисти     |     Вакансії




Radial HDI – сучасний підхід до конструкції директ боксу



17 грудня 2019 р.

Інтерв’ю з головним конструктором Radial Engineering W.C. “Хатчем” Хатчінсоном про його бачення та філософію дизайну нового унікального директ боксу HDI від Radial.



Розкажіть трохи про своє бачення HDI та про те, що він успадкував від конструкції директ боксів Radial.

Компанія Radial протягом багатьох років працювала над створенням репутації розробника та виробника найкращих директ боксів. Однак, практично всі директ бокси – дуже прості пристрої. Вони мають чверть-дюймовий вхід і вихід XLR, практично без елементів керування, крім, можливо, розриву заземлення або чогось подібного. Нова модель HDI виходить за рамки звичної основної функціональності директ-бокса, зберігаючи при цьому його суть і призначення. Мені хотілося створити щось більш творче, цікаве, надихаюче та музичне.







Чим саме відрізняється в цьому плані HDI?

HDI не схожий на інші директ бокси на сьогоднішньому ринку, тому що моєю метою було якраз додавання забарвлення, характеру та спотворень до сигнального ланцюга, особливо насичення сигналу в трансформаторі.

Чого ви прагнули досягти у цьому напрямку?


Додавання тієї вінтажної теплоти, насиченості та багатства звучання, яке, як правило, можна отримати за допомогою класичних лампових пристроїв. Щоб досягти цього, ми розробили декілька ланцюгів моделювання ламп, до того ж ми використали виготовлений на замовлення трансформатор від Jensen.

Отже, в HDI використовується фірмова конструкція Jensen?

Так. Цей трансформатор надав HDI надзвичайно широкий спектр характерних для трансформатора звучань, коли ми побудували навколо нього інші схеми. Він може звучати набагато чистіше, ніж типовий трансформатор, проте ми заганяємо цей трансформатор в область, де звучання отримує особливе забарвлення. Це “розкачаний” трансформатор, скажімо так.









 





А що ви відповісте на твердження пуристів, що директ бокс має бути простим і “чистим” комутаційним приладом без жодних призвуків?

Ну, я не можу сперечатися з пуристами. Але скажу, що в HDI є ручка Color – “забарвлення”. І в мінімальному її положенні ви отримуєте абсолютно чистий звуковий сигнал, ймовірно, чистіший, ніж в будь-якому іншому директ боксі. Тож, що стосується вирішення “пуристського” питання, то тут HDI мабуть, справді є кращим, ніж більшість інших пристроїв. Отже, щодо “чіткості” передачі сигналу можете не сумніватися.

Але коли ми повертаємо регулятор Color, починають відбуватися дуже цікаві речі, так?

Так, регулятор Color можна повернути за годинниковою стрілкою, щоб додати забарвлення. Таким чином, HDI дозволяє досягти досить широкого діапазону звучань, від надзвичайно чистого в мінімальному положенні цієї ручки до благородного ефекту емуляції підсилювача, коли ви повертаєте ручку за годинниковою стрілкою.

Що саме відбувається в сигнальному ланцюгу, коли ми повертаємо регулятор Color?

Тут якраз все влаштовано доволі складно. Всередині HDI знаходяться чотири паралельні ланцюги. Є ручка забарвлення Color і регулятор присутності Presence. Ці дві ручки регулюють мікс між чотирма контурами. Чистий режим Clean Mode з регулятором Presence на максимумі забезпечує те саме рівне, чисте і максимально правдиве, наскільки це можливо, звучання. Коли ви додаєте більше “забарвлення”, відбувається ціла купа процесів. Один з них – це спотворення сигналу через його насичення у трансформаторі.

Що це нам дає?


У міру зниження частоти і підвищення рівня гучності трансформатори, як правило, вносять спотворення. І у поєднанні цих двох факторів вони дають характерні для трансформаторів спотворення, до яких люди вже звикли і часто асоціюють їх з вінтажним звуком, наприклад, із звучанням шістдесятих чи сімдесятих років, якого люди часто прагнуть досягти. Отже, ми можемо як зменшити характер звучання трансформатора в наших схемах, так і посилити його, у залежності від того, як користувач налаштує елементи керування. На слух це відчутно, як додавання низької середини. В основному, це гармоніки більш низьких частот, які, як правило, сприймаються як нижні середні частоти.

І як це змінює звучання? Воно стає теплішим?


Так, теплішим, багатшим, жирнішим. Колись давно я працював у компанії, яка виготовляла лампове обладнання. Коли наша продукція стала популярною, раптом багато інших компаній почали також виробляти лампову продукцію. І більша половина рекламних слоганів стверджували, що їхні лампові пристрої роблять звучання “теплим”. У своїй технічній доповіді, яку я робив багато-багато років тому, я сказав, що це не лампи. Лампи мають в основному досить чисте звучання, і вони використовувалися в хай-фай та майстерингових пристроях. Як правило, цю теплоту звучання додають саме трансформатори, і часто ця комбінація працює справді дуже добре. Однак, якісні трансформатори, як правило, також мають досить прозоре звучання. І саме контури навколо трансформатора можуть бути розроблені для збільшення чи зменшення характерного забарвлення. Велика частина магії ламп полягає в тому, як вони звучать, коли їх заганяють в режим близький до відсікання, а в інструментальних підсилювачах в режим повного відсікання.

Розкажіть більше про схеми, які містяться в HDI.


В HDI є чотири паралельні контури. Один – надзвичайно чистий і рівний. В другому увімкнений регулятор присутності Presence, але він все ще залишається чистим, додаючи спеціальну криву еквалізації. Це імітує тембральні якості чистого каналу гітарного підсилювача. Таким чином, регулятор Presence одразу додає характерного звучання гітарного підсилювача, але все ще чистого. Третя схема імітує забарвлення звучання і вводить дискретний контур, побудований за топологією, подібною до старого тріодного фазового сплітера в гітарних підсилювачах. Ідея тут полягає в тому, щоб внести в звучання деякі характерні спотворення, які будуть відразу впізнавані. У цьому контурі забарвлення є також попереднє акцентування, а потім обмеження за допомогою регулятора Presence, встановленого на “плаский”. Іншими словами, це посилює високі частоти, а потім обмежує їх. Темброблок гітарного підсилювача, як правило, посилює високі частоти. Деакцентування або зрізання високих частот більш-менш подібне до роботи 12-дюймових динаміків, які знаходяться у більшості гітарних підсилювачів. Коли ви збільшуєте регулятор Presence, ви отримуєте дедалі менше ефекту цього динаміка, а отже, яскравіше звучання.






 




Отже, по суті, під кришкою HDI заховані доволі складні технологічні рішення, але користувацький інтерфейс і зовнішнє керування залишаються при цьому простими і елегантними, так?

Саме так, в корпусі пристрою знаходиться доволі складна електроніка, але те, що ми бачимо, – це лише регулятори підсилення, забарвлення та присутності (Gain, Color та Presence). І будь-хто, покрутивши ручки HDI якихось 10 чи 15 секунд, може отримати дуже музичне та надихаюче звучання. Так, технічно і з інженерної точки зору HDI може бути справді складним, але для користувача від дуже простий. Наша кінцева мета – надихати музиканта. А він неодмінно високо оцінить звучання та простоту цього пристрою.

З якими інструментами HDI працює найкраще?

Він чудово працює з гітарами, з бас-гітарами, з клавішними інструментами. Практично будь-що з чвертьдюймовим “джеком” може бути підсилене в HDI. Він навіть має “міні-джек” 3,5 мм, призначений для музикантів з модульними синтезаторами.











Розкажіть про спотворення, характерні для HDI.


Більшість гітаристів звикли грати через підсилювач. Коли граєш через підсилювач, це створює певні відчуття динаміки, в залежності від того, наскільки жорстко музикант видобуває звук, як він працює з гучністю, ну і тому подібне. Отже, спотворення мають працювати у звичний для гітаристів спосіб.

Це пов'язано з трансформатором?

Трансформатор є частиною цього, а також дискретні схеми, які імітують лампи, а також процес преакцентування та деакцентуання, який підсилює високі частоти перед спотворенням та зрізає високі частоти після спотворення.

І який це дає ефект?

Зрізання високих частот після спотворення, очевидно, зменшує те неприємне дзижчання та жорсткість звучання, характерну для типових фуз-педалей за $100. З цієї точки зору, це є просто використання топології, подібної до вінтажних гітарних підсилювачів. У багатьох інструментальних підсилювачах основні спотворення відбуваються в кінцевому каскаді, але є каскад до спотворення, коли ви додаєте трохи більше гучності. І перші спотворення виникають, коли ви додаєте трохи більше ґейну або просто починаєте грати жорсткіше. Але навіть коли всі три каскади перевантажуються, всі спотворення діляться між ними так чи інакше. Отже, це не лише один каскад, скажімо так. І це відбувається так само, коли ви починаєте грати повільно та тихо, а потім поступово більш агресивно. Це відбувається поступово, а не одразу агресивно.

Чим HDI відрізняється з точки зору внесення спотворень?

Для створення якісних спотворень ми використовуємо фірмові дискретні схеми Radial, які симулюють лампи. І цей власний підхід до створення спотворень є одним з тих компонентів HDI, які відрізняють цей пристрій від усіх інших.

Чому ви використали саме такий підхід?

Ну, немає сенсу робити те ж саме, що всі інші робили завжди і зробили назавжди. Фішка створення HDI якраз і полягає в тому, щоб він відрізнявся від інших пристроїв, звичайно ж, в кращий бік, щоб він був більш корисним, більш музичним, приносив більше задоволення. І, безумовно, був більш творчим. Іншими словами, коли ви підключаєте цей пристрій, його чудове звучання має викликати радість. Для відтворення всіх фішок, які цей бокс робить для інженера звукозапису, потрібен досить серйозний ланцюжок плагінів або процесорів: пару еквалайзерів, компресор, пару пристроїв дісторшну, все в потрібному, послідовному чи паралельному порядку. Все це не так просто! А ця штука робить все це швидко і просто, причому користувачеві насправді зовсім не потрібно знати, що саме відбувається всередині схеми.











 

Розкажіть трохи більше про призначення трансформатора в директ боксі, такому як HDI.

Якщо у вас є трансформатор, він, ймовірно, має забарвлювати звучання. І це стосується будь-якого директ боксу, однак, цей ефект може бути як майже непомітним, так і доволі значним, а іноді й не дуже приємним. У випадку HDI, у нас є трансформатор, який додає незначне забарвлення, але у нас також є схема, що зменшує або збільшує це забарвлення. Отже, HDI може звучати чистіше, ніж типовий трансформаторний директ-бокс, але також і з більшим забарвленням, але дуже музичним і приємним для слуху. І трансформатори Jensen допомагають у цьому.

А Jensen вважається найсучаснішим постачальником трансформаторів для пристроїв такого класу?


Так. Я вважаю, що стандартні трансформатори для директ боксів від Jensen – справді найкращі з доступних. Але ми не використовуємо стандартні трансформатори Jensen для схем забарвлення. В HDI використовується один з топових трансформаторів Jensen для вихідного сигналу мікрофонного рівня, але для додавання або зменшення забарвлення у нас є кастомний трансформатор Jensen, спеціально розроблений для пристрою HDI.

Розкажіть трохи про опто-компресор в HDI.

Опто-компресор має кілька цілей. По-перше, від дає певний додатковий захист. Якщо басист починає грати слепом занадто агресивно, або щось такого типу, він трохи стримує рівні і може утримувати рівень сигналу, запобігаючи перевантаженню. Такий собі подарунок для мікс інженерів. Але він також може виявитись цікавим для музикантів, які оцінять його, як виконавський інструмент. Також він допомагає підтримувати відносно рівну гучність між чистим та забарвленим контуром, якщо останній досить сильно загнати в спотворення.

Значить, для отримання чудового звучання не потрібно виконувати багато налаштувань?


Так, тут ручок не багато. Це в основному коефіцієнт підсилення та поріг, або ж вхідне та вихідне підсилення, в залежності від конструкції. По суті використовується фіксований час атаки та відпускання, фіксований коефіцієнт компресії тощо. Вся магія у простоті та витонченості. І тому функція Opto в HDI також відповідає цій філософії. Це просто фіксовані атака та відпускання, фіксований коефіцієнт компресії, але все дуже ретельно підібране. В цьому пристрої Opto працює в чистому каналі. Основна ідея такого рішення полягає в наступному. Коли ви збільшуєте коефіцієнт підсилення в каналі Color, сигнал може відсікатися, і цей канал звучатиме дещо тихіше порівняно з чистим каналом, тож, Opto компенсує цю різницю.

Як би ви описали роль оптичного компресора в HDI?


Opto виконує дві задачі. Одна полягає у вирівнюванні балансу між чистим і забарвленим каналом. Отже, коли крутите цю ручку, загальний рівень не змінюється. А інша роль полягає в забезпеченні певного додаткового захисту. Якщо басист занадто експресивно грає слепом чи відбувається щось подібне до цього, Opto компресор трохи стримує рівень, щоб убезпечити вуха звукоінженера чи слухачів. Opto – дуже корисна річ, яка дозволяє краще контролювати рівень, а також додає звучанню певної приємної “фанковості”.

Чи може HDI, наприклад, істотно спростити сетап гітариста, зменшивши кількість педалей та ефектів?

Так, я можу очікувати, що деякі люди так і зроблять. Але я також можу очікувати, що інші люди вчинять якраз навпаки. Наприклад, дуже багато людей використовують цифрові підсилювачі, такі як Kemper. І ми виявили, що ця штука працює дуже добре після Kemper, а іноді вона прекрасно працює і до нього. Деякі з нових симуляторів підсилювачів чудово виконують свої задачі, але працюють не зовсім так, як аналогові лампи. Імовірно, HDI додає до тракту деякої “аналоговості”, що можливо, робить звучання трохи менш “крихким”.

А як щодо використання HDI концертними звукоінженерами?

Я думаю, що цей пристрій, безумовно, може бути дуже корисним для FOH інженерів, особливо в тих ситуаціях, коли директ бокс використовується як резервний у разі відмови гітарного підсилювача. У такому випадку від HDI можна отримати набагато корисніший сигнал, більш подібний до того, який надходить з підсилювача через мікрофон. Можливо, що ще важливіше, сигнал від HDI може простіше мікшуватись з сигналом від підсилювача, якщо ви мікшуєте підсилювач та директ бокс. І навіть сам по собі один HDI, ймовірно, може дати вищу якість звуку, ніж те, що ви використовували раніше.

Які ще потенційні можливості використання HDI?

Для музикантів, які на сцені більше залежать від моніторів, а не від інструментальних підсилювачів, цей пристрій забезпечує контроль на відстані витягнутої руки. Ми також передбачаємо, що HDI може стати обов’язковим директ боксом в студіях звукозапису, наступним стандартом для студійного обладнання. Я вже працював в студіях світового класу, тому цей директ бокс повинен вписатись у цю загальну картину. Насправді, більшість схем можуть кваліфікуватися, як обладнання мастерингового класу, вони були розроблені для висококласного мастерингу. Звичайно ж, HDI також доступний і для проектних студій, він може допомогти отримати звучання інструментального підсилювача без використання підсилювача, як такого, та боротьби з його гучністю. Для звукозапису HDI – це найкраща альтернатива для стандартного директ боксу.

Які конструктивні рішення допомогли зробити HDI максимально низькошумним?

Ми зробили це трьома способами. Там, де в тракті є підсилювачі, ми використовуємо лише високоякісні низькошумні елементи, з найменшими спотвореннями. Насправді, вхідний операційний підсилювач, який ми використовуємо, є найбільш низькошумним оперативним підсилювачем, виробленим на цей момент. Другий спосіб – безшумне джерело живлення, і тут ми використовуємо абсолютно нову схему, щоб відфільтрувати якомога більше шумів, тому шини живлення в нашому пристрої надзвичайно безшумні. Третій спосіб – це ретельне компонування плати, віддалення чутливих елементів від шумних. Все це – просто ретельне планування, застосування найкращих конструкторських рішень, от і все.

Скільки часу тривала розробка HDI, поки він не став реальністю?


Спочатку я витратив чотири місяці, щоб отримати хороший робочий прототип, який я міг би продемонструвати іншим людям. Ще кілька місяців пішли на виготовлення другого прототипу, готового для виробництва. Певну частину часу зайняла в основному науково-дослідна робота, перевірка невеликих ідей та концепцій, випробування підсхем. Інша частина – розробка реальної принципової схеми та монтажної плати, розміщення деталей і дослідження того, як вони працюють в реальності. Ще частина часу просто пішла на налаштування та прослуховування. Я багато слухаю і коригую на слух. Це як мікшування. Ви не можете просто робити це з огляду на цифри. Ви маєте це зробити, слухаючи та налаштовуючи. Якщо інженер звукозапису крутить ручки та натискає кнопки, то я вибираю схеми, підбираю деталі та коригую значення. В основному, це такий самий підхід, просто інший рівень аудіо технології.

Які тестування пройшов HDI до його остаточного проектування?

В компанії Radial є декілька хороших гітаристів та бас-гітаристів. І спочатку, під час перших тестів, мені допомагав один з них. Але коли ми дійшли до першого, справді пристойного прототипу, ми запросили всіх, і у нас було кілька бас-гітаристів, кілька гітаристів, і ми перепробували всі клавішні інструменти в студії. Так ми провозились два чи три дні, щоб побачити, на що здатна ця штука. Одну з перших яскравих реакцій ми отримали від одного з наших хлопців. Він підключив свій бас, і ми обидва подивились один на одного, мовляв, та кому потрібен той SVT? Це був той самий випадок, коли ми одразу отримали потрібне звучання, яке лунало з пари маленьких студійних колонок, що стояли на полиці в нашій студії. Але це був саме той звук, що заповнює все приміщення, асоціюється з великим стеком SVT або навіть з подвійним стеком. Цей звук був справді величезним. У нас є прекрасно обладнана студія прямо поруч із конструкторською лабораторією, і в нашій будівлі, безумовно, є багато музикантів. Деякі з них активно виступають і насправді досить талановиті. Це дійсно круто, мені подобається збирати різні думки та ідеї, а також отримувати відгуки та питання від кожного з них.

Мабуть, справедливо буде сказати, що просто не існує іншого виробника, особливо в цьому класі, який був би настільки зосереджений на якості та дизайні директ боксів, як Radial Engineering?

Radial є провідним виробником директ боксів, і у нас досить широкий асортимент. Я не бачу, щоб хтось ще робив таку конструкцію, яку ми робимо з HDI. Як я вже казав на початку, більшість директ боксів – це такі собі доволі нудні пристрої повсякденного використання. Тому HDI відрізняється від інших. Це майже унікальна категорія товару, на відміну від традиційних директ боксів. HDI робить набагато більше. Технічно він все ще залишається директ боксом, але це набагато більше, ніж директ бокс, з точки зору музиканта та інженера. Я не бачу жодної компанії, яка використовує такий підхід до конструкції директ боксу. Це ніби схрещення директ боксу з преампом та симулятором вінтажного підсилювача. Це дещо дійсно інакше.