Головна     |     Контакти     |     Новини та події     |     Де купити?     |     Каталог     |     Інтернет-замовлення     |     Реалізовані проєкти     |     Артисти     |     Вакансії




Синтез стає ядерним: 25 років REAKTOR


В цій статті ви дізнаєтесь про історію універсальної синтезаторної платформи від Native Instruments, яка підтримує всю екосистему NI з 1996 року – зі слів її творців та розробників.

Від Radiohead і Flaming Lips до Merzbow і Haxan Cloak – талановиті музиканти у найрізноманітніших жанрах вже більше двох десятиліть розширюють рамки своєї творчості, будуючи інструменти, треки і навіть цілу кар’єру на REAKTOR. Однак чітко визначити, що ж являє собою REAKTOR, не так вже й просто. Залежно від того, кого ви запитаєте, ви отримаєте різні відповіді, що це – модульний синтезатор, середовище програмування, ціла студія або просто зручна обгортка для кількох улюблених синтезаторів та ефектів.

Насправді REAKTOR може все з переліченого та багато ще чого іншого. Він є прямим нащадком першого продукту NI. Він також є платформою, на базі якої побудовані такі синтезатори, як RAZOR і MONARK, та середовищем, в якому було створено прототипи різних інструментів – від MASSIVE до TRAKTOR . А ще REAKTOR є серцем широкої спільноти користувачів, яка вже створила тисячі унікальних інструментів, ефектів та засобів, багато з яких доступні для безкоштовного завантаження.








 

Перше покоління

Історія REAKTOR, як, власне, і всієї компанії Native Instruments, починається у 1993 році зі Стефана Шмітта та його друга, програміста-самоучки Фолькера Гінца.

«На попередній своїй роботі я керував розробкою користувацького інтерфейсу та програмного забезпечення для цифрових мікшерних консолей і хотів сам займатися програмним забезпеченням у майбутньому, але у мене не було ні досвіду, ні відповідної освіти. Мені потрібен був партнер, і це був Фолькер», – розповідає Шмітт.

Спочатку ця парочка планувала створення власних мікшерних консолей, але, маючи досвід роботи з клавішними інструментами, Стефан більше зацікавило створення звуків, а не в їх запис:

«З акустичними інструментами завжди приємно мати справу, це окремий світ, але що мене справді захоплювало – так це створення звуків від самого початку, від найпершого коливання, коли осцилятор починає генерувати форму хвилі. І я захопився ідеєю, що комп’ютери є практично у всіх, і ви вже можете використовувати їх, як пристрій для звукозапису чи секвенсер, але чому б не використати їх як музичний інструмент?»

Хоча Стефан захоплювався деякими цифровими синтезаторами того часу (його фаворитом був Yamaha DX7), він був незадоволений індустрією в цілому, в а саме відсутністю цікавих ідей від відомих виробників та надмірно високими витратами на розробку, які заважали новим компаніям розвивати альтернативний підхід. Саме це й мало змінитися.

«Вже у середині 90-х років стало очевидним, що процесорні потужності звичайних комп’ютерів стали достатніми для створення аудіо в режимі реального часу, – згадує Шмітт. – І я захопився ідеєю, що комп’ютери є практично у всіх, і ви вже можете використовувати їх, як пристрій для звукозапису чи секвенсер, але чому б не використати їх як музичний інструмент?»

Отже, Стефан і Фолькер взялися за роботу над програмним синтезатором GENERATOR, який і став попередником REAKTOR. Як інженер, Стефан бажав безпосередньо контролювати кожен аспект звучання інструмента, тому він обрав “радикально модульну” концепцію, яка залишається в основі цієї платформи і нині.

«Я вирішив надати користувачеві повний доступ до кожної деталі обробки сигналу та кожної деталі інтерфейсу, – каже він. – Отже, GENERATOR був не просто інструментом, він був радше засобом для створення інструментів»

Робоча версія GENERATOR вийшла до виставки Musikmesse у Франкфурті 1996 року та привернула до себе увагу музикантів. Зрештою, це був перший у світі модульний поліфонічний програмний синтезатор, який працював у реальному часі. Це був прорив.









 

Промінь атрактора

Отримавши схвальні відгуки від преси, пара розробників залучила до своєї молодої компанії Native Instruments кілька однодумців – бізнесменів і музикантів, у тому числі експерта з апаратної емуляції Майкла Курца, розробника і майбутнього фінансового директора Лоренца Гейне та Бернда Роґґендорфа, який пізніше став співзасновном Ableton. Останній привів у компанію майбутнього генерального директора Деніеля Хавера.

Приблизно в цей час у Москві на потенціал GENERATOR звернув увагу ще один майбутній співробітник NI Вадим Завалішин, який став прикладним архітектором додатків Reaktor.

«Апаратні синтезатори тоді були рідкісними та дорогими, – розповідає Вадим, – а GENERATOR привернув мою увагу своєю гнучкістю та продуктивністю, і я подумав, що його можна було зробити набагато ефективнішим».

Вадим взяв все у свої руки і створив Sync Modular – платформу, яка виглядала і звучала як GENERATOR, але працювала ефективніше та була ще гнучкішою завдяки вбудованому компілятору. Стефан вирішив відвідати Вадима в Росії та запросив його працювати в NI, де він займався розробкою надзвичайно ефективного рівня програмування Core REAKTOR, представленого з REAKTOR 5. В цій відео сесії Вадим сам чудово розповідає про роботу з Core.

Ще однією ключовою фігурою в NI став майбутній технологічний директор компанії Мате Ґаліч, кельнський діджей і телеведучий, увагу якого також привернув GENERATOR.

«Я не спав близько 30 годин, працюючи за комп’ютером, – згадує Мате. – У той час я був просто одержимий синтезом звуку. І коли в нічному маренні я побачив на сайті табличку “Ми шукаємо вас”, я прочитав анкету і подумав, що вони шукають саме мене! Через кілька тижнів я був у Берліні і залишаюсь в компанії NI вже 21 рік.»

«Генератор можна назвати інструментом, – продовжує Ґаліч, – але я б назвав це радше платформою. Адже як користувач, ви можете створювати власні звуки, за допомогою патчингу модулів, дуже схожих на ті, з яких складаються синтезатори Eurorack. Вперше це стало можливим лише з таким софтом, як GENERATOR, що пізніше перетворився на REAKTOR.»









 

REAKTOR стає ядерним

Чому змінилась назва? Спочатку GENERATOR був суто платформою синтезу. Потім Ґерхард Белес, який працював у NI до того, як став співзасновником Ableton, підняв ідею додавання семплерних модулів, зокрема гранульованих. Це стало окремим продуктом під назвою TRANSFORMATOR.

«Незабаром ми прийшли до висновку, що TRANSFORMATOR потрібно об’єднати з GENERATOR, так і з’явився REAKTOR, – каже Стефан. – це був повний пакет, що мав на борту і синтезатор, і семплер. Я думаю, що назва “REAKTOR” частково передавала цей хаос».

«По суті, це той самий REAKTOR, який ви знаєте досі, і який ви можете знайти в Komplete», – додає Мате. – Це найстаріший продукт у всесвіті Native Instruments – можна сказати, що вся наша компанія побудована довкола GENERATOR/REAKTOR».

«У лінійці Native Instruments є не так вже й багато продуктів, які не були створені в REAKTOR, – пояснює Стефан. – Наш відділ розробки, зокрема Майкл Курц, використовував REAKTOR для створення таких продуктів, як Pro-5, Pro-53, орган B3, FM7 і пізніше FM8. REAKTOR – це середовище, де ви можете зручно з’єднувати блоки замість марудного написання рядків коду. А ще ви можете все змінити, не чекаючи на запуск компілятора, і одразу почути результат. Коли ви малюєте з’єднувальний дріт, ви чуєте результат. Все дуже швидко».

Хоча сьогодні REAKTOR є одним із найбільш захоплюючих продуктів для дизайнерів звуку, Стефан згадує, що на початку його було важко продати:

«Люди не знали, чого очікувати від GENERATOR, вони хотіли знати, чи може ця штука звучати як міні-Moog чи 303, їм був потрібний референс, а нам потрібно було переконати клієнтів у якості звуку та невеликій затримці. Від самого початку у мене не було наміру щось емулювати, тому нам довелося почекати і довести свою унікальність».


Хоча сам REAKTOR залишається вірним оригінальному баченню Стефана і Фолькера, багато чого було додано в нього за ці довгі роки роки. З випуском REAKTOR 2.0 у 1999 році була додана підтримка Mac. У 2001 році в REAKTOR 3.0 повністю оновився його зовнішній вигляд, вдосконалився аудіо двигун, а також додалися кілька нових модулів для синтезу та семплів. У версії 4.0 були додані нові інструменти для налаштування ансамблів, вигляди A і B, які є й сьогодні, а також несподіване повернення до низькотехнологічного методу захисту від копіювання, який передбачав просвердлювання точно розміщених отворів у компакт-диску.

«Коли вас не лякає написання текстового коду, ви можете досить швидко почати свою творчу роботу».

У 2005 році REAKTOR 5.0 започаткував нову еру створення та налаштування ансамблів. З’явилась можливість створювати нові модулі за допомогою Core із зручною бібліотекою комірок для початку роботи. Мартійн Цвартєс був одним із перших, хто розробив бібліотеки макросів, ефектів та інструментів на основі Core, такі як Steampipe, Spacedrone, SpaceMaster та різноманітні ефекти TRAKTOR. Пізніше в середовищі Core працювали Ерік “Errorsmith” Віґанд (його синтезатор RAZOR став першим інструментом на основі Core) Майк “MASSIVE” Даліот, Джеймс Волкер-Голл, Lazyfish та інші відомі діячі в історії інструментального дизайну REAKTOR.

В REAKTOR 6, який вперше з’явився у 2016 році, була заново переосмислена модульна філософія REAKTOR. Надихнувшись зростаючою сценою модулів Eurorack, NI випустили Blocks – прості у використанні модулі апаратних синтезаторів, які можна було патчити разом і грати на них в інтуїтивно зрозумілий спосіб. Починаючи з версії 6.3 ці модулі можна було з’єднувати разом за допомогою віртуальних кабелів безпосередньо на передній панелі.

Мабуть, найсуттєвіші за останні роки зміни відбулись з оновленням 6.2, яке відкрило платформу REAKTOR для сторонніх розробників, включаючи нові інструменти від Twisted Tools, Heavyocity, Blinksonic і Tonsturm. Ще одним розробником, який офіційно увійшов до екосистеми REAKTOR, став Тім Екзіл – продюсер, технолог і плідний конструктор REAKTOR, який створив THE MOUTH, THE FINGER та FLESH, інструменти, що стали справжньою класикою REAKTOR.

«REAKTOR справді потужний, тому що він базується на нодах, або вузлах, – каже Тім, який зараз працює над своїм новим проєктом Endless. – Все дуже просто. Коли вас не лякає написання текстового коду, ви можете досить швидко почати свою творчу роботу. Ви просто підключаєте осцилятор до фільтра, підключаєте VCA до одного з них і миттєво отримуєте синтезатор, на якому вже можна грати».








Створення спільноти

Від самого початку створення GENERATOR, REAKTOR підтримує всесвітню мережу музикантів-однодумців і розробників. Мотивовані щедрістю та бажанням вчитися один у одного, вони безкоштовно діляться своїми творіннями.

Сьогодні користувацька бібліотека REAKTOR містить близько 6000 збірок від сотень талановитих розробників, але, як згадує один з розробників REAKTOR Дітріх Панк, все починалося з невеликого списку поштової розсилки.

«Тоді насправді більше йшлося не про контент, а про спілкування, – каже він. – У нашому списку було кілька важливих людей, і ми всі могли безпосередньо спілкуватися та задавати запитання. Це було в 90-ти роки, в ті часи всі листувалися електронною поштою».

«Ви тільки-но уявіть собі, що насправді інструмент REAKTOR є всього лише маленьким файлом, – пояснює Стефан. – Його можна було прикріпити до електронного листа вже в 90-х. Цілий інструмент чи ефект в імейл вкладенні – це дивовижно!"

Для Вернона Ріда, засновника та гітариста нью-йоркської групи Living Colour, користувацька бібліотека була першочергово привабливою в роботі з REAKTOR.

«Native Instruments була першою компанією у своєму роді, яка мала потужну спільноту користувачів, – пояснює він. – І чим був REAKTOR справді привабливий, так це доступністю безкоштовного завантаження всіх збірок для суспільного використання. Усі ці неймовірно талановиті творці ділились своїми роботами, і люди могли оцінювати їх. Практично це була перша аудіо соціальна мережа, за десять років до появи Facebook, Twitter і усього іншого!»

«Спільнота Native Instruments навколо REAKTOR була просто неймовірною, – продовжує він. – Одним із моїх улюблених творців тоді був Мартін Брінкман. Будь-хто зі старої школи REAKTOR напевне знає його. Був ще один творець під ніком LazyFish. І ці чудові люди створювали просто божевільні речі».

Більше рекомендацій щодо найкращих бібліотек від численних користувачів REAKTOR ви отримаєте у розділі “Безкоштовні матеріали” блогу NI.









 

REAKTOR у роботі

Справжньою оцінкою для будь-якого інструменту, звичайно, є музика, створена на ньому. І тут REAKTOR має багату історію релізів, за якими можна судити про його вплив на музичну індустрію. Від легендарних рок-гуртів, таких як Nine Inch Nails і Radiohead, до неокласичних композиторів, таких як відомий розробник REAKTOR Макс Ріхтер та експериментаторів електронної музики, таких як Марк Фелл, Ґабор Лазар і Errorsmith – вплив платформи відчувається майже в кожному жанрі. Один тільки RAZOR можна почути на хітах Dua Lipa, Fever Ray та Modeselektor.

Одним із найвідоміших прихильників REAKTOR у світі електронної музики є Джош Юстіс з Telefon Tel Aviv, який у своєму інтерв’ю 2020 року сказав:

««Ми використовували REAKTOR на кожному треку Telefon Tel Aviv з 1999 року».

«Моє перше знайомство з REAKTOR було в студії Джоша Кея в Маямі наприкінці 90-х, – розповідає він, – У якийсь момент він показав нам REAKTOR, і ми з Чарлі були просто вражені тим, що з ним можна зробити. REAKTOR для мене йде в звуковому аванґарді. А для гурту Telefon Tel Aviv завжди цікаво ходити не тореними раніше шляхами».

Це радикально інноваційне програмне середовище, яке досі вражає, і з кожною версією якість звуку значно покращувалась.

Ця здатність створювати раніше нечувані звуки зробила REAKTOR фаворитом багатьох шанувальників звукового дизайну протягом багатьох років. І тут мало хто може зрівнятися з впливом Річарда Девайна, який, крім власної музичної творчості, створив звуки для Nike, Apple і Coca-Cola, а також зробив свій внесок у основні ігрові франшизи і навіть розробив “звук двигуна” для першого електромобіля Jaguar, його пресети присутні у більшості інструментів NI.

«Я б сказав, що REAKTOR й досі залишається моєю улюбленою платформою для роботи, – каже він. – Це радикально інноваційне програмне середовище, яке досі вражає, і з кожною версією якість звуку значно покращувалась. Кількість інструментів, які я створив у REAKTOR за ці роки, сягає сотень – це все матеріал, який я використовував і створював для власних музичних проектів, звукового дизайну, ігор, фільмів, телевізійної реклами… Це один з моїх улюблених софтів для створення унікальних звуків з нуля, за допомогою синтезу або обробки семплів».

А ще цікавіше, ніж згадувати 25-річну історію REAKTOR, це впевнено дивитись у майбутнє – у наступні 25 років. Звичайно, NI працюють над власними налаштуваннями, оновленнями та інструментами, але майбутнє цієї платформи також залежить і від вас. Якщо ви використовуєте REAKTOR у своїй музиці чи звуковому дизайні, створюєте власні інструменти або просто маєте свої думки, вони є цікавими для Native Instruments. Тож позначайте NI у соцмережах (можете використовувати також і гештеґ #NI25), приєднуйтесь до спільноти REAKTOR на форумі NI. А ще краще – діліться своїми творіннями за допомогою користувацької бібліотеки – всім буде цікаво послухати.

Сем Тейлор, додаткові інтервʼю – Вівʼєн Гост.

Джерело

Ви можете завантажити TWENTY FIVE безкоштовно за посиланням.